ULTRAKEVYTLENTÄMINEN

Ultrakevytlentäminen on nykyaikainen ilmailun muoto. Ultrakevyt lentokone on enintään kaksipaikkainen, sen suurin lentoonlähtöpaino on enintään 450 tai 472,5kg. Nykyaikaiset ultrakevyet ovat suorituskykyisiä, turvallisia ja helppoja lentää. Ultrakevytlentäminen on myös edullinen tapa harrastaa lentämistä.

  • Opiskele oman aikataulusi mukaan

  • Opiskele teoriat mistä haluat

  • Lentokoulutus nykyaikaisella lentokoneella

  • Maksa joustavasti osamaksulla

  • Opettajina ilmailun ammattilaiset

MIHIN LUPAKIRJA OIKEUTTAA?

Ultrakevytlentäjän lupakirjan haltija saa toimia päällikkönä ultrakevyessä lentokoneessa ja lentää näkösääolosuhteissa päivällä. Ultrakevyt lentokone on enintään kaksipaikkainen, suurimmalta lentoonlähtöpainoltaan 450kg tai 472,5kg. Ultrakevyt lentokone voidaan myös varustaa kellukkeilla vesilentotoimintaa varten, tuolloin suurin sallittu lentoonlähtöpaino on 495kg. Vesilentämistä varten tulee olla erillinen vesilento-oikeus.

Ultrakevytlentäjän lupakirja on koulutusvaatimuksiltaan kevyempi kuin LAPL- ja PPL-lupakirjat, tämän vuoksi se on myös kustannuksiltaan edullisempi. Mikäli tavoitteenasi on lentäminen harrastukseksena, on ultrakevytlentäjän lupakirja hyvä vaihtoehto.

Ultrakevyet lentokoneet ovat lentokelpoisuusvaatimuksiltaan kevyemmin säädeltyjä kuin ns. tyyppihyväksytyt lentokoneet. Tämä näkyy lentokoneiden edullisemmassa hankintahinnassa ja operointikuluissa. Toisaalta kevyemmät säädökset mahdollistavat ultrakevyiden lentokoneiden nopeamman kehityksen, tämän vuoksi nykyiset ultrakevyet lentokoneet ovatkin todella kehittyneitä sekä aerodynaamisesti että teknisesti.

Lupakirjan saatuasi voit harrastaa lentämistä liittymällä ilmailukerhoon, ostamalla osakkuuden lentokoneesta tai hankkimalla oman lentokoneen. Normaalisti ultrakevyiden lentokoneiden kustannus lentotunnilta vaihtelee 50-100€ välillä, riippuen mm. lentokoneen hinnasta, vakuutuksista ja hallisäilytystilan hinnasta.

Askarruttaako jokin asia? Katso tästä usein kysytyt kysymykset.

Teoriakoulutus

Teoriakoulutus tapahtuu täysin etäopetuksena. Koulutus muodostuu seuraavista elementeistä:

  • Ilmailun ammattilaisten pitämät verkkoluennot

  • Itseopiskelutehtävät oppimisympäristössä

  • Yksityinen Facebook-keskusteluryhmä jossa saat vastauksen kaikkiin aiheisiin liittyviin kysymyksiin

  • Sähköisessä muodossa olevat opintomateriaalit

  • Voit kokeilla ilmaiseksi!

Teoriakurssi 35€/kk* tai 690€

Rahoitusesimerkki: Kokonaishinta  690€,  sopimusaika 24 kk, korko 7,95 %, kuukausierä 35,30 €/kk. Kuukausierä sisältää tilinavausmaksun 35 € ja käsittelymaksun 4 €/kk. Luottokustannukset yhteensä 192,11 €, tod. vuosikorko 27,56 % ja todellinen luottohinta 882,11€. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen. Palvelun tuottaa Resurs Bank AB Suomen sivuliike PL 3900 FI-00002 Helsinki.

Pyydä tarjous rahoituksesta

Lentokoulutus

Lentokoulutus sisältää 25 lentotuntia jakautuen erilaisiin harjoituksiin, joissa oppiaiheina ovat mm:

  • Lentokoneen käsittelyn opettelu
  • Sakkaus ja syöksykierre
  • Laskeutuminen ja lentoonlähtö
  • Toiminta poikkeustilanteissa
  • Matkalentäminen
  • Yksinlennot

Ennen ensimmäistä yksinlentoa tulee käydä ilmailulääkärin tarkastuksessa. Terveydentilan osalta riittää ”normaali ajokorttiterveys”, eli esimerkiksi silmälasit eivät ole este lentolupakirjan saamiselle.

Lentokoulutuksen päätteeksi lennetään lentokoe, jonka perusteella Liikenteen Turvallisuusvirasto myöntää lupakirjan.

166€/kk* tai 6900€

*Rahoitusesimerkki: Kokonaishinta  6900€, käsiraha 900€, rahoitettava summa 6000€. Sopimusaika 48 kk, korko 12,84 %, kuukausierä 42 €/kk. Kuukausierä sisältää tilinavausmaksun 35 € ja käsittelymaksun 4 €/kk. Luottokustannukset yhteensä 1973,58 €, tod. vuosikorko 15,43 % ja todellinen luottohinta 8873,58€. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen. Palvelun tuottaa Resurs Bank AB Suomen sivuliike PL 3900 FI-00002 Helsinki.

 

Asiakkaidemme kokemuksia

caret-down caret-up caret-left caret-right
Heikki Häkkinen Haukivuori

"Olen ollut aina kiinnostunut lentämisestä, mutta se on jäänyt laittamatta käytäntöön. Onneksi päätin vuosi sitten hakeutua LAPL-kurssille. Olen opiskellut viime kesän ja talven teoriaa loistavassa oppimisympäristössä, opettajat mukaanlukien. Tänä kesänä ilmailu laajenee myös käytännön lentämisen opiskeluun. Oikein joustavaa ja asiasystävällistä palvelua. Suosittelen lämpimästi. Ilmailussa avautuu täysin uusi ja mielenkiintoinen maailma!"

Oskari Uotinen Kuopio

Aloitin ultralentäjän lupakirjan suorittamisen keväällä 2014. Teoriakoulutus oli joustavaa, ja lentotunnit onnistui sijoittaa omiin aikatauluihini sopivasti niin, että sain lentolupakirjan jo saman kesän aikana.

Olen jatkanut SIP:n asiakkaana myös UPL-lupakirjan suorittamisen jälkeen, kun harrastus vei mennessään. Olen suorittanut SIP:n asiakkaana myös LAPL- ja PPL-lupakirjat ja yölentokelpuutuksen. Tänä kesänä tarjoitukseni on suorittaa vesilentokelpoisuus.

Lentäminen on upea tunne, ja se mikä yllätti minut oli, että sekä lentolupakirjakurssit että itse lentäminen on edullisempaa kuin ensin kuvittelin.